X
W ramach naszego serwisu internetowego stosujemy pliki cookies. Używamy cookies, żeby zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy korzystają z witryny i dostosować ją tak, aby korzystanie z niej było dla nich przyjemniejsze i ciekawsze. Stosujemy cookies także w celach statystycznych. W każdej chwili mogą Państwo zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w ustawieniach przeglądarki. Korzystanie z naszego internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. ZAMKNIJ

I stopnia - Socjoterapia i terapia pedagogiczna

Specjalność: Socjoterapia i terapia pedagogiczna

 

Absolwent kierunku pedagogika o specjalności socjoterapia i terapia pedagogiczna będzie posiadał kwalifikacje do:

  • prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych i edukacyjno-rozwojowych;
  • prowadzenia zajęć profilaktycznych;
  • organizowania i kierowania strategiami profilaktycznymi i socjoterapeutycznymi.

Absolwent uzyska kwalifikacje do prowadzenia w szkołach, placówkach oświatowych, placówkach opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych specjalistycznych zajęć socjoterapeutycznych dla uczniów z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne.

Wraz z dyplomem ukończenia studiów I stopnia absolwent zdobędzie przygotowanie pedagogiczne.

W toku studiów studenci zdobędą wiedzę pedagogiczną i psychologiczną, dotyczącą rozwoju i wychowania dzieci, młodzieży i dorosłych. Ponadto uzyskają wiedzę specjalistyczną na temat genezy zjawisk patologicznych w rodzinie, ich diagnozowania i sposobów ich przezwyciężania. Absolwent uzyska umiejętności dokonywania diagnozy dla potrzeb socjoterapii oraz doboru właściwych strategii, metod i technik w pracy socjoterapeutycznej. Nabędzie umiejętność prowadzenia zajęć w zakresie socjoterapii i profilaktyki: uzależnień od substancji psychoaktywnych, przemocy, samobójstw, nadużyć seksualnych, a także nauki zachowań prospołecznych, asertywnych, redukcji stresu i agresji oraz zdobędzie kompetencje komunikacyjne w zakresie rozwiązywania konfliktów i problemów w rodzinach dysfunkcyjnych.

Absolwent, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12.03.2009r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli, będzie mógł być zatrudniony jako:

  • wychowawca w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii;
  • pedagog w szkołach podstawowych, placówkach wychowania pozaszkolnego, placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, w gimnazjach, zasadniczych szkołach zawodowych;
  • wychowawca w szkolnych schroniskach młodzieżowych.

Absolwent będzie mógł znaleźć również zatrudnienie jako terapeuta zajęciowy w domach pomocy społecznej, ośrodkach pomocy społecznej, ośrodkach interwencji kryzysowej, pogotowiach opiekuńczych.

Dodatkowe połączenie terapii pedagogicznej ze specjalnością socjoterapia przygotuje absolwenta do realizacji zajęć specjalistycznych: zajęć korekcyjno-kompensacyjnych organizowanych dla uczniów, u których stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające uzyskanie osiągnięć wynikających z podstawy programowej dla danego etapu edukacyjnego. Absolwent zdobędzie także kwalifikacje do prowadzenia: zajęć z wczesnego wspomagania rozwoju,  zajęć psychoedukacyjnych w zakresie umiejętności wychowawczych i komunikacyjnych, poradnictwa, konsultacji i warsztatów dla uczniów, rodziców i nauczycieli.

Połączenie socjoterapii z terapią pedagogiczną pozwoli absolwentom na kompleksowe udzielanie pomocy dzieciom i młodzieży z zaburzeniami zachowania oraz zaburzeniami funkcji psychomotorycznych zaangażowanych w procesy czytania i pisania.