I stopnia - Socjoterapia i terapia pedagogicznaSpecjalność: Socjoterapia i terapia pedagogiczna
Absolwent kierunku pedagogika o specjalności socjoterapia i terapia pedagogiczna będzie posiadał kwalifikacje do:
Absolwent uzyska kwalifikacje do prowadzenia w szkołach, placówkach oświatowych, placówkach opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych specjalistycznych zajęć socjoterapeutycznych dla uczniów z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne. Wraz z dyplomem ukończenia studiów I stopnia absolwent zdobędzie przygotowanie pedagogiczne. W toku studiów studenci zdobędą wiedzę pedagogiczną i psychologiczną, dotyczącą rozwoju i wychowania dzieci, młodzieży i dorosłych. Ponadto uzyskają wiedzę specjalistyczną na temat genezy zjawisk patologicznych w rodzinie, ich diagnozowania i sposobów ich przezwyciężania. Absolwent uzyska umiejętności dokonywania diagnozy dla potrzeb socjoterapii oraz doboru właściwych strategii, metod i technik w pracy socjoterapeutycznej. Nabędzie umiejętność prowadzenia zajęć w zakresie socjoterapii i profilaktyki: uzależnień od substancji psychoaktywnych, przemocy, samobójstw, nadużyć seksualnych, a także nauki zachowań prospołecznych, asertywnych, redukcji stresu i agresji oraz zdobędzie kompetencje komunikacyjne w zakresie rozwiązywania konfliktów i problemów w rodzinach dysfunkcyjnych. Absolwent, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12.03.2009r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli, będzie mógł być zatrudniony jako:
Absolwent będzie mógł znaleźć również zatrudnienie jako terapeuta zajęciowy w domach pomocy społecznej, ośrodkach pomocy społecznej, ośrodkach interwencji kryzysowej, pogotowiach opiekuńczych. Dodatkowe połączenie terapii pedagogicznej ze specjalnością socjoterapia przygotuje absolwenta do realizacji zajęć specjalistycznych: zajęć korekcyjno-kompensacyjnych organizowanych dla uczniów, u których stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające uzyskanie osiągnięć wynikających z podstawy programowej dla danego etapu edukacyjnego. Absolwent zdobędzie także kwalifikacje do prowadzenia: zajęć z wczesnego wspomagania rozwoju, zajęć psychoedukacyjnych w zakresie umiejętności wychowawczych i komunikacyjnych, poradnictwa, konsultacji i warsztatów dla uczniów, rodziców i nauczycieli. Połączenie socjoterapii z terapią pedagogiczną pozwoli absolwentom na kompleksowe udzielanie pomocy dzieciom i młodzieży z zaburzeniami zachowania oraz zaburzeniami funkcji psychomotorycznych zaangażowanych w procesy czytania i pisania. |