X
W ramach naszego serwisu internetowego stosujemy pliki cookies. Używamy cookies, żeby zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy korzystają z witryny i dostosować ją tak, aby korzystanie z niej było dla nich przyjemniejsze i ciekawsze. Stosujemy cookies także w celach statystycznych. W każdej chwili mogą Państwo zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w ustawieniach przeglądarki. Korzystanie z naszego internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. ZAMKNIJ

I stopnia - Psychodietetyka

Dietetyka to dziedzina nauki maj─ůca charakter interdyscyplinarny, zajmuj─ůca si─Ö zasadami

i sposobem ┼╝ywienia cz┼éowieka oraz szeroko rozumian─ů  ┼╝ywno┼Ťci─ů w kontek┼Ťcie wp┼éywu tych czynników na stan zdrowia cz┼éowieka.

Dynamiczny rozwój wiedzy o wzajemnych korelacjach mi─Ödzy ┼╝ywno┼Ťci─ů i sposobem ┼╝ywienia a zdrowiem cz┼éowieka , a tak┼╝e wspomaganie procesu terapeutycznego poprzez odpowiednio modyfikowane diety, specjalistyczne i ukierunkowane metody ┼╝ywienia, jak równie┼╝ powszechna obecno┼Ť─ç i dost─Öpno┼Ť─ç coraz to nowszych postaci i form ┼╝ywno┼Ťci wymaga wykszta┼écenia odpowiednio przygotowanych specjalistów na poziomie studiów wy┼╝szych. Trzeba te┼╝ zaznaczy─ç, ┼╝e w ostatnich latach obserwuje si─Ö wyra┼║ny wzrost zainteresowania zdrowym stylem ┼╝ycia, dba┼éo┼Ťci─ů o wygl─ůd i trosk─ů o swoj─ů sylwetk─Ö. Równie┼╝ ten obszar dzia┼éa┼ä wymaga wszechstronnego poradnictwa ze strony kompetentnych fachowców.

Absolwent kierunku „Dietetyka” wyposa┼╝ony wi─Öc w wiedz─Ö teoretyczn─ů i umiej─Ötno┼Ťci praktyczne zdobyte w trakcie studiów b─Ödzie przygotowany do:

 

  1. Planowania i prowadzenia racjonalnego ┼╝ywienia dla ró┼╝nych grup ludno┼Ťci.
  2. Rozpoznania stanów niedo┼╝ywienia i wskazywania metod ich niwelowania.
  3. Opracowania i wdro┼╝enia w oparciu o podstawy naukowe profili ┼╝ywienia indywidualnego i zbiorowego dostosowanych dla zró┼╝nicowanych pod wzgl─Ödem wieku, wykonywanej pracy oraz warunków ┼╝ycia grup ludno┼Ťci.
  4. Oceny i zapobiegania interakcji mi─Ödzy sk┼éadnikami pokarmowymi a lekami.
  5. Oceny potencjalnych zagro┼╝e┼ä ró┼╝nego pochodzenia dla bezpiecze┼ästwa ┼╝ywno┼Ťci
  6. Oceny innowacyjnych produktów ┼╝ywno┼Ťciowych pod wzgl─Ödem zdrowotnym.
  7. Rozpoznawania aktualnych problemów i trendów ┼╝ywieniowych w spo┼éecze┼ästwie
  8. Organizowania produkcji ┼╝ywno┼Ťci i potraw z uwzgl─Ödnieniem znajomo┼Ťci towaroznawstwa ┼╝ywno┼Ťciowego.
  9. Realizowania edukacji i profilaktyki zdrowotnej w zakresie ┼╝ywno┼Ťci i ┼╝ywienia           z wykorzystaniem wiedzy  z zakresu psychologii i pedagogiki.
  10. Prowadzenia nauczania w placówkach o┼Ťwiatowych ( po uzyskaniu kwalifikacji   

      pedagogicznych ) w zakresie edukacji ┼╝ywieniowej.

 

Ponadto, na trzecim roku studiów studenci b─Öd─ů mieli mo┼╝liwo┼Ť─ç realizacji zaj─Ö─ç w zakresie trzech specjalno┼Ťci, tj. dietetyka kliniczna, poradnictwo dietetyczne i ┼╝ywienie zbiorowe oraz  psychodietetyka. Zaproponowany program nauczania charakteryzuj─ůcy si─Ö du┼╝─ů ilo┼Ťci─ů ─çwicze┼ä pozwoli absolwentom wszystkich specjalno┼Ťci zdobyt─ů wiedz─Ö teoretyczn─ů prze┼éo┼╝y─ç na dzia┼éania praktyczne. Daje to absolwentom wi─Öksze poczucie pewno┼Ťci i umo┼╝liwia podj─Öcie nowych wyzwa┼ä, co sprawia, ┼╝e ich pozycja na rynku zatrudnienia wzrasta.

 

Absolwent specjalno┼Ťci psychodietetyka b─Ödzie przygotowany do realizacji nast─Öpuj─ůcych zada┼ä szczegó┼éowych:

 

  1. Rozpoznawanie i ocena wp┼éywu stresu i stanów emocjonalnych na zachowania ┼╝ywieniowe

2.   Rozpoznawanie i analizowanie ró┼╝nych czynników psychologicznych   
      prowadz─ůcych do zaburze┼ä od┼╝ywiania

3.   Diagnozowanie wzajemnych zale┼╝no┼Ťci mi─Ödzy nadwag─ů i oty┼éo┼Ťci─ů a obszarem  
      zachowa┼ä i emocji, a tak┼╝e wp┼éywanie na  popraw─Ö w┼éasnej samooceny pacjentów

4.   Pozytywne motywowanie pacjenta do  wprowadzenia zmian w sposobie  
      od┼╝ywiania, tak aby dieta nie by┼éa ┼║ród┼éem jego frustracji


Dodano: 2015-03-16 08:40:56